چرم ایرانی جهانی اما بدون برند
شایلی قرایی
صنعت چرم که در دو دهه اخیر با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده است؛ مشکلاتی که کارشناسان این صنعت دلایل آن را چک‌های برگشتی، رقابت نابرابر با محصولات وارداتی، کمبود سرمایه‌گذاری، فرسودگی ماشین‌آلات و ... عنوان کرده‌اند. 
مشکل صنعت چرم، نداشتن صنایع مکانیزه مادر است
سعید حیاتی، رئیس اتحادیه فروشندگان چرم طبیعی، مصنوعی و لوازم کفش
در حال حاضر مشکل اصلی این صنعت نداشتن صنایع مکانیزه مادر است و راه‌اندازی آن نیازمند سرمایه‌های سنگین خارجی است. 138 کارخانه چرم‌سازی در کشور وجود دارد که 30 تا 40 درصد آن فعالیت می‌کند و این در حالیست که رقم بالای هزینه‌های تمام شده و ارائه چک‌های یک‌ساله سبب کاهش نقدینگی در این صنعت و رکود بازار چرم شده است. 
از سوی دیگر، با توجه به وضعیتی که اقتصاد کشور با آن درگیر است و رکود تمام صنایع کشور را دربرگرفته است، بهترین راه‌حل این است که برای مدتی اصناف را رها کنند و بگذارند تا با مدیریت صنفی از این دوران گذر کنیم. سختگیری مالیاتی برای زمانی است که رونق اقتصادی وجود داشته باشد و پول در بازار در گردش باشد، نه امروز که تولیدکنندگان و اصناف خدماتی به‌دنبال تعطیل کردن فعالیت خود هستند. 
تولید‌کننده‌ها در موقع خرید مواد اولیه مالیات بر ارزش افزوده را به فروشنده پرداخت می‌کنند ولی بعد از تولید، بنکداران مالیات برارزش افزوده را به تولید‌کننده نمی‌دهند که تولید‌کننده باید از جیب خود بپردازد واین ضرر جبران‌ناپذیری برای تولید است. باید گفت که پوست گوسفند و گاو ایرانی بهترین پوست در جهان است و زمان فرآوری چرم تا رسیدن به مرحله نیم ساخت، 20 روز است که این مدت طولانی، تهیه مواد اولیه و رنگ با هزینه بالا از طریق واردات علت صادرات چرم ناتمام به دیگر کشورهاست. 
از طرفی دیگر، مدیریت صادرات در حوزه چرم وجود ندارد و بازاریابی در کشورهای خارجی انجام نشده است و ضرورت دارد ضعف‌های بانکی را حل کنیم تا از تولید‌کنندگان دیگر کشورها عقب نمانیم. چین و تایوان از جمله کشورهایی هستند که به حوزه چرم به‌طور جدی ورود کرده‌اند و ما باید بدانیم که نباید از رقبا در بازار جهانی عقب بمانیم. 
البته در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد و اگر کسی پول نقد داشته باشد، می‌تواند زیر قیمت خرید کند. مشکل اینجاست که هزینه‌های مربوط به چرم بسیار بالاست و مبادلات بر اساس چک انجام می‌شود اما چک‌های برگشتی کمر تولید چرم در کشور را شکسته است و با توجه به اینکه چک‌های زیر 5 میلیون تومان مشمول حکم جلب نمی‌شوند، مشکلات در این حوزه دوچندان است. 
صادرات ارزان‌قیمت پوست خام
محسن فرتاش، تولید‌کننده چرم
در حال حاضر زنگ خطر بزرگی برای این صنعت به صدا درآمده است. کاهش تولید محصولات چرمی زمینه را برای صادرات ارزان‌قیمت پوست خام فراهم کرده است. از طرفی فرسوده بودن ماشین‌آلات چرم‌سازی، نبود تسهیلات مناسب برای نوسازی و تکمیل خطوط تولید، کمبود نقدینگی و مشکلات فراوان مالی واحدها، فقدان حمایت جدی از صادرات، قاچاق و واردات کالاهای مشابه از دیگر مشکلاتی است که نیاز به توجه بیشتر مسئولان ذیربط دارد. وجود این مشکلات، مانع از تولید چرم باکیفیت شده و می‌شود البته نبود نمایندگی شرکت‌های خارجی در کشور، جهت ارائه تکنولوژی و تکنیک‌های نوین مورد نیاز این بخش نیز باعث شده که صنعت چرم‌سازی رشد مطلوبی نداشته باشد. این در حالیست که در حال حاضر صنعت چرم ما به علت عدم تجهیز به تکنولوژی روز و عقب‌افتادگی از رقبای خود در خارج، نمی‌تواند در بازارهای خارجی حضور مناسبی داشته باشد و تولیدکنندگان محصولات چرمی معتقدند که مصرف‌کننده داخلی، قدرت لازم را برای خرید محصولات چرمی ندارد و تاکید می‌شود که از فعالان این صنعت حمایت شود تا زمینه برای افزایش تولید و صادرات ایجاد شود. 
برند‌سازی از الزامات صنعت چرم است
رضا فاتح، تولیدکننده و فروشنده یک برند چرم ایرانی
صنعت چرم در ایران قدمت چندین ساله دارد اما انتظارها از این صنعت آنطور که باید باشد، نیست. چرم ایران یک صنعت شناخته شده در تمام جهان است و برند‌سازی از الزامات آن باید باشد. در صورت برندسازی و تقویت تولید داخل، می‌توان در صادرات هم موفق شد و این دو نیازمند و وابسته همدیگرند. پس از بررسی‌هایی که کارشناسان از چندین کشور پیشرو و بنام در این صنعت انجام داده‌اند، مشخص شده که عامل پیشرفت این کشورها درصنعت چرم و کفش حمایت قاطعانه دولت‌ها بوده است. تولیدکنندگان چرم خواستار ایجاد برنامه‌های راهبردی دولت برای احیای این صنعت هستند و باوجود قدمت چندین ساله این صنعت در کشور به‌ویژه در تبریز انتظار می‌رود دولتمردان نگاهی دلسوزانه‌تر نسبت به این صنعت داشته باشند. این روزها استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات‌ و بازاریابی و مارکتینگ از موضوعاتی است که کم‌وبیش باعث پیشرفت و شناساندن بیشتر این صنعت به جهان می‌شود و با توجه به اینکه در دنیا درصد بالایی از کاربران در این فضا حضور دارند، می‌توان از آن به‌عنوان یک فرصت استفاده کرد.  
 
منبع: kasbokarnews.ir